روغن پرس سرد چیست؟
روغن پرس سرد مطلوب‌ترین نوع روغن برای مصرف خوراکی و آرایشی - بهداشتی (مراقبت‌های فردی) است که با فشار مکانیکی و در درجه حرارت پایین از دانه‌های روغنی و مغزیجات استخراج می‌شود.
مزیت روغن‌گیری به روش پرس سرد چیست؟
روغن‌گیری به روش پرس سرد روش سالم‌تری محسوب می‌شود. زیرا در این روش روغن با فشاری که دستگاه بر روی دانه‌های روغنی ایجاد می‌کند و در دمای کمتر از 50 درجه‌ سانتی‌گراد استخراج می‌شود. همچنین در این روش از ترکیبات و حلال‌های شیمیایی برای خروج روغن از دانه‌ها استفاده نمی‌شود. از این رو، روغن‌های بدست آمده با روش پرس سرد دارای طعم و عطر طبیعی هستند و ارزش‌ غذایی و خواص آن‌ها حفظ می‌شود و در نتیجه بسیار سالم هستند.
در مجموعه‌ی کاژان نیز روغن‌های پایدار با دستگاه کلدپرس به روش پرس سرد استخراج می‌شوند و ارزش غذایی بالایی دارند. به‌عنوان مثال، روغن تخمه کدو کاژان علاوه بر اسیدهای چرب امگا 3 و 6، حاوی ماده مؤثره‌ی بتا-‌سیتوسترول هم است که برای درمان تورم خوش‌خیم پروستات و کاهش کلسترول خون مفید می‌باشد. همچنین روغن خارمریم کاژان حاوی ماده مؤثره‌ی سیلیمارین است که اثر محافظتی بر کبد دارد.
آیا روغن‌های پرس سرد برای سرخ کردن مناسب هستند؟
هر روغنی نقطه دود متفاوتی دارد. نقطه دود، در واقع همان دمایی است که اگر روغن بیشتر از آن دما داغ شود، اسیدهای چرب آن شروع به تجزیه شدن می‌کنند و روغن دود می‌کند و می‌سوزد. وقتی روغن به نقطه دود می‌رسد، شروع به تولید کف می‌کند و ماده‌ای مضر به نام آکرولین تولید می‌شود که چشم را می‌سوزاند و طعمی تلخ و سوخته ایجاد می‌کند.
اکثر روغن‌های پرس سرد نقطه‌ی دود پایینی دارند. زیرا عملیات هیدروژناسیون و استریفیکاسیون در آنها صورت نمی‌گیرد. بنابراین، اسیدهای چرب آنها به صورت غیراشباع هستند و برای سرخ کردن مناسب نمی‌باشند.