يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
انتخاب تصویر

استعلام امتیاز

نمایش امتیاز

جمع امتیازات

امتیاز سفارش:
0
امتیاز کل مشتری:
0

جوایز قابل انتخاب

شیوه‌های کسب امتیاز
هر 250 هزار ریال
1 امتیاز
  • این امتیاز صرفا برای استفاده مشتریان وفادار بوده و به ازای ثبت سفارش برای مشتریان محاسبه می گردد.
  • بعد از هر سفارشی که نماینده فروش برای مشتری ثبت می کند، از طریق پیامک امتیاز حاصل از سفارش جدید و امتیاز کل اعلام خواهد شد.
  • معیار شناسایی مشتری وفادار و دریافت امتیاز در این باشگاه (آدرس) می باشد.

کاسنی: گیاهشناسی، خواص و توصیه‌های قبل از مصرف

کاسنی نیوشا

نام تجاری گیاه:

Chicory

نام علمی گیاه:

Cichorium pumilum Jacq.

تاریخچه و گیاهشناسی:

کاسنی گیاهی چند ساله و بومی اروپا، هند و مصر است؛ به عنوان یک علف هرز در آب و هوای معتدل رشد می کند و در شمال اروپا به طور گسترده کشت می شود. 5000 سال پیش به عنوان یک گیاه دارویی توسط مصریان پرورش داده شد. کاسنی در دهه 1700 میلادی از اروپا به آمریکای شمالی برده شد. واژه کاسنی (chicoree)، یک کلمه فرانسوی است که به انگلیسی (chicory) نوشته می شود. همچنین ممکن است از کلمه مصری (Ctchorium) نیز گرفته شده باشد. یونان و رومیان باستان از کاسنی به عنوان سبزی در انواع سالادها استفاده می کردند. در اوایل قرن 17 میلادی کشت کاسنی به عنوان خوراک حیوانات در شمال اروپا آغاز شد.

دانستنی های کشاورزی

گیاهشناسی و نحوه زراعت (کاشت، داشت، برداشت) کاسنی

خواص کاسنی:

خواص کاسنی:

مواد موثره و ارزش تغذیه ای کاسنی

کربوهیدرات ها (ساکاروز، گلوکوز، فروکتوز، فروکتو اُلیگوساکاریدها و اینولین)، ترکیبات فنولیک (کافئیک اسید، کلروژنیک اسید، شیکوریک اسید)، فلاوونوییدها (آپی ژنین، مشتقات لوتئولین، مشتقات کوئرستین)، پلی استیلن ها، ویتامین ها (A، B6، C، E و Kمواد معدنی (روی، منیزیم، منگنز، کلسیم، فولیک اسید و پتاسیم) و ترکیبات سلنیومی.

enlightenedبه دلیل اثر تحریک کننده کاسنی بر کبد، جالینوس نام آن را «دوستدار کبد» گذاشت.

enlightenedریشه کاسنی فاقد کافئین است و پس از تفت دادن، عطر و طعم بیشتری نسبت به قهوه ایجاد می‌کند. از این پودر به عنوان جایگزین قهوه استفاده می شود.

enlightenedاگرچه ریشه کاسنی در مصر باستان پرورش داده شده است، اما کاسنی در قرن 19 میلادی اولین بار توسط فرانسوی‌ها تفت داده شد و سپس پودر آن با قهوه ترکیب شد. این قهوه با عنوان   Chicory coffee شناخته شده است.

  • دوز معمول کاسنی برای یک فنجان دمنوش آن شامل 2-4 گرم از ریشه کاسنی در 150 میلی لیتر آب جوش به مدت 10 دقیقه است.
  • میانگین دوز معمول برای مصرف کاسنی 3-5 گرم از ریشه آن در روز است.

1 تا 2 ساعت قبل یا بعد از غذا

عوارض جانبی و واکنش های حساسیت زا

مصرف خوراکی

هیچگونه خطرات سلامت یا عوارض جانبی در ارتباط با مصرف مناسب دوزهای درمانی تعیین شده شناخته نشده است.

* برخی گزارش ها نشان می دهند که تماس با گیاه کاسنی ممکن است باعث تحریک پوستی شود. استنشاق پودر ریشه کاسنی نیز ممکن است باعث آسم شود. چنانچه به کاسنی حساسیت دارید، از مصرف خوراکی آن و تماس و لمس آن پرهیز کنید.

بارداری و شیردهی

مصرف کاسنی به مقدار زیاد در دوران بارداری ناایمن به نظر می‌رسد؛ چراکه ممکن است باعث شروع قاعدگی و سقط جنین شود. در حال حاضر اطلاعات کافی در مورد ایمنی مصرف کاسنی در دوران شیردهی دردسترس نیست، بهتر است در این دوران از مصرف کاسنی پرهیز شود.

دیابت

ممکن است کاسنی قند خون را در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهد. افراد مبتلا به دیابت که مقادیر بیشتر از حدنرمال در غذا، کاسنی مصرف می کنند، به علائم قند خون پایین (هایپو گلایسمی) توجه کنند و قند خونشان را به دقت کنترل کنند.

کلسیم

کاسنی می تواند ترشح صفرا را تحریک کند، این ویژگی می تواند برای افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا ایجاد مشکل کند. بنابراین، افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا، بدون نظارت پزشک کاسنی استفاده نکنند.

جراحی

ممکن است کاسنی قند خون را کاهش دهد و با فرآیند کنترل قند خون در حین و بعد از جراحی تداخل داشته باشد. حداقل 2 هفته پیش از عمل جراحی، از مصرف کاسنی به عنوان یک دارو پرهیز کنید.

افراد مبتلا به سنگ صفرا

کاسنی می تواند ترشح صفرا را تحریک کند، این ویژگی می تواند برای افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا ایجاد مشکل کند. بنابراین، افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا، بدون نظارت پزشک کاسنی استفاده نکنند. 

حساسیت به راگوید یا گیاهان مرتبط

کاسنی ممکن است باعث ایجاد آلرژی در افرادی که به خانواده کاسنیان  (Asteraceae/Compositae) حساسیت دارند، شود. اعضای این خانواده شامل راگوید،گل های داوودی، گل های جعفری ،گل‌های مینا و سایر گیاهان است. افرادی که به این گیاهان حساسیت دارند، پیش از مصرف کاسنی با پزشک مشورت کنند.  

واکنش های حساسیت زا

به‌طور کلی، هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویه ‌های خاصی حساسیت داشته باشد که این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنش‌های آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمی‌کنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیت‌زا و قطع مصرف آن‌، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد.

هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمی‌تواند از واکنش‌ های آلرژیک بدن ‌های مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش می‌آید اما به هر حال ممکن است مصرف کنندگانی با آن مواجه شوند.

تداخل دارویی

عصاره کاسنی اثرات ضد دیابت دارد. مصرف کاسنی همراه با داروهای ضد دیابت ممکن است باعث تشدید اثرات داروها شود و باعث ایجاد خطر هایپوگلایسمی (افت قند خون) در این بیماران شود. برخی داروهای ضد دیابت عبارتند از: گلیمپیرید (آماریل)، گلیبوراید، انسولین، متفورمین (گلوکوفاژ)، پیوگلیتازون (آکتوز)، روسیگلیتازون (آواندیا).

ترکیب اینولین موجود در کاسنی جذب کلسیم در رژیم غذایی را افزایش می دهد.

کاربرد در طب قدیم

کاربرد در طب قدیم
  • قسمت های هوایی، گل‌ها و ریشه کاسنی برای درمان اسهال، تقویت پروستات و سایر اندام های تولید مثلی، پاکسازی دستگاه صفراوی، مشکلات سینوسی و درمان مالاریا استفاده می‌شود.
  • در هند برای درمان زردی، بزرگی کبد، نقرس و روماتیسم و در ایران به طور سنتی برای درمان زردی، تب خال، فشار خون بسیار پایین، افزایش اشتها یا کمک به هضم، پاکسازی بدن، به عنوان یک نیروزا (تونیک) و ملین کاربرد دارد.
  • در ایتالیا از برگ های کاسنی برای پاکسازی خون، فشار خون بالا، بهبود هضم و ضد اسپاسم استفاده می‌کنند.
  • در اردن برای مواردی مثل خونریزی داخلی از کل قسمت های این گیاه استفاده می‌شود.

منابع