شنبه 08 ارديبهشت 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
انتخاب تصویر

استعلام امتیاز

نمایش امتیاز

جمع امتیازات

امتیاز سفارش:
0
امتیاز کل مشتری:
0

جوایز قابل انتخاب

شیوه‌های کسب امتیاز
هر 250 هزار ریال
1 امتیاز
  • این امتیاز صرفا برای استفاده مشتریان وفادار بوده و به ازای ثبت سفارش برای مشتریان محاسبه می گردد.
  • بعد از هر سفارشی که نماینده فروش برای مشتری ثبت می کند، از طریق پیامک امتیاز حاصل از سفارش جدید و امتیاز کل اعلام خواهد شد.
  • معیار شناسایی مشتری وفادار و دریافت امتیاز در این باشگاه (آدرس) می باشد.

آویشن: گیاهشناسی، خواص و توصیه‌های قبل از مصرف

آویشن نیوشا

نام تجاری گیاه:

Thyme

نام علمی گیاه:

Thymus vulgaris L.

تاریخچه و گیاهشناسی:

آویشن در زمان های قدیم مصرف غذایی و دارویی داشته است. مردم یونان قدیم باور داشتند آویشن منبع قدرت و جرأت است. کلمه ی Thumus در زبان یونانی به معنی جرأت است. گفته می شود آویشن گسترش خود در اروپا را مدیون رومی ها است که از آن برای تمیز کردن اتاق ها و معطر کردن نوشیدنی های خود استفاده می کردند. همچنین باور داشتند افزودن آویشن به آب، به آن انرژی می دهد. این گیاه قرن ها کاربرد غذایی و ضدعفونی کنندگی داشته است.

دانستنی های کشاورزی

گیاهشناسی و نحوه زراعت (کاشت، داشت، برداشت) آویشن

خواص آویشن:

خواص آویشن:

مواد موثره و ارزش تغذیه ای آویشن

ترکیب فعال آویشن، روغن اسانسی است که شامل ترکیب اصلی  تیمول، و مقدار کمتری کارواکرول ، 1و8- سینئول متیل اتر و آلفاپینن است.

البته فلاونوئیدها (آپی ژنین، لوتئولین و تیمونین) و اسیدهای پلی فنلی (لابیاتیک، رزمارینیک و کافئیک اسیدها) در اثر ضدالتهابی و ضدمیکروبی آویشن نقش دارند.

enlightenedمصریان قدیم از این گیاه برای مومیایی کردن اجساد استفاده می کردند و یونانیان آن را در حمام ها و معابد به کار می بردند.

enlightenedدر قرون وسطی، اروپاییان آویشن را زیر بالش خود می گذاشتند تا خواب راحت و بدون کابوسی داشته باشند. در همین زمان، زنان به شوالیه ها و جنگجویان، آویشن هدیه می دادند چون باور داشتند این گیاه به آنها قدرت می دهد. 

برای تهیه دمنوش آویشن، 1.5تا 2 گرم از گیاه را با آب جوش به مدت 10 دقیقه دم‎بگذارید و سپس چند مرتبه در روز میل کنید.

* هر 1 قاشق چایخوری سرپر معادل 1.4 گرم گیاه است.

2 ساعت قبل یا بعد از غذا.

عوارض جانبی و واکنش های حساسیت زا

اختلالات خونریزی

آویشن می تواند میزان لخته شدن خون را کاهش دهد و به ویژه در مقادیر زیاد، خطر خون ریزی را افزایش دهد.

شرایط حساس به هورمون مانند سرطان‌ سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز یا فیبروئیدهای رحم

آویشن ممکن است در بدن مانند استروژن عمل کند. اگر در شرایطی هستید که بر اثر استروژن وخیم می شود(مثل سرطان سینه)، از مصرف آویشن خودداری کنید.

جراحی

آویشن می تواند پس از عمل جراحی یا در طول آن، از سرعت لخته شدن خون بکاهد، پس دو هفته قبل از جراحی، مصرف آن را متوقف کنید.

حساسیت به مرزنجوش و سایر گیاهان مشابه

افرادی که نسبت به مرزنجوش یا گونه های دیگر خانواده ی نعناییان حساسیت دارند، ممکن است به آویشن نیز حساسیت نشان دهند.

واکنش های حساسیت زا

به طور کلی، هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویه ‌های خاصی حساسیت داشته باشد که این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنش‌های آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمی‌کنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیت‌زا و قطع مصرف آن‌، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد.

هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمی‌تواند از واکنش‌ های آلرژیک بدن ‌های مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش می‌آید اما به هر حال ممکن است مصرف کنندگانی با آن مواجه شوند.

تداخل دارویی

مصرف آویشن می تواند با داروهایی که لخته شدن خون را کند می کنند تداخل داشته باشد. این گیاه، ممکن است از میزان لخته شدن خون بکاهد و مصرف آن همراه با این گونه داروها می تواند احتمال کبودی و خونریزی را افزایش دهد. برخی از این داروها عبارتند از: آسپرین، دیکلوفناک، ایبوپروفن، ناپروکسن و وارفارین.

کاربرد در طب قدیم

کاربرد در طب قدیم

آویشن اسپاسم دستگاه تنفسی را برطرف می کند، خلط آور و آنتی باکتریال است و برای بهبود سرفه و برونشیت مفید است. تجربیات گزارش شده نشان می دهند که آویشن بهبود آسم، لارنژیت، گاستریت مزمن و سوء هاضمه به کار می رود.

برخی سوالات متداول درباره آویشن

گیاهانِ با نام متداول آویشن، گیاهانی دارویی و معطر با طبع گرم و خشک هستند؛ سه جنس در خانواده نعناعیان به آویشن معروف‌اند:

1- جنس Zateria: گونه معروف آن Z. multiflora  (آویشن شیرازی یا برگ پهن، صعتر یا زعتر) است.

 2- جنس Thymus:  در ایران، 15 گونه از این جنس وجود دارد. گونه معروف آن T. vulgaris (آویشن باغی یا اروپایی یا صعتر رسمی) است.

سایر گونه های این جنس عبارتند از:

- کهلیک اوتی (Thymus kotschyanus Boiss. & Hohen)

- آویشن واقعی (Thymus serpyllum)

- پنج گونه‌ی آویشن دنایی (Thymus daenensisلرستانی (Thymus lancifoliusتالشی (Thymus trautvetteriکرمانی (Thymus carmanicus) و ایرانی (Thymus persicus) که انحصاری ایران هستند.

3- جنس Ziziphora: گونه معروف آن  Ziziphora clinopodioides Lam. ssp Kurdica Rech. F.  (آویشن برگ باریک) است که شباهت زیادی به آویشن باغی دارد.

تمامی گیاهان آویشن دارای خواص سلامتی هستند و در صنایع داروسازی، غذایی و آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شوند.

آژانس نظارتی مکمل‌های دارویی آلمان (کمیسیون E) استفاده از آویشن را برای سرفه و برونشیت تأیید کرده است. در مواقع گلو درد و سرفه ناشی از سرماخوردگی، نوشیدن چند فنجان دمنوش التیام‌بخش آویشن را امتحان کنید!smiley

آویشن گیاهی خلط‌آور و ضدعفونی‌کننده طبیعی است که به دفع خلط کمک می‌کند و در نتیجه برای رفع عفونت مجرای تنفسی (بینی، گلو و ریه)، گرفتگی بینی و تسکین سرفه مفید است.

heart برای این منظور از دمنوش آویشن استفاده کنید. بهتر است به دمنوش خود مقدار کمی آبلیمو هم اضافه کنید تا خاصیت ضدعفونی‌کنندگی آن بیشتر شود. در واقع می‌توانید با دمنوش آویشن ریه‌هایتان را سم‌زدایی کنید!

heart برای تسکین گلودرد و ورم لوزه‌ها، دمنوش آویشن را غرغره کنید.

heart برای پاکسازی سینوس‌ها و بهبود علائم از بخور آویشن استفاده کنید.

آویشن برای تقویت سیستم ایمنی بدن جهت رفع سرماخوردگی و آنفولانزا و سایر عفونت‌های ویروسی استفاده می‌شود؛ تیمول (ماده موثره موجود در آویشن) خاصیت ضدباکتری و ضدعفونی‌کننده قوی دارد.

می‌توانید به دمنوش آویشن مقداری عسل اضافه و دمنوش آویشن عسل را امتحان کنید. عسل نه تنها طعم بهتری به دمنوش می‌دهد بلکه به تسکین گلو درد کمک می‌کند و سرشار از فایده است.

آویشن آرام‌بخش طبیعی است و اثرات مطلوب روی سیستم عصبی و مغز ایجاد می‌کند؛ زیرا برگ‌های این گیاه حاوی تیمول و کارواکرول است. این دو ترکیب باعث کاهش اضطراب و استرس می‌شوند و اثر آرامبخشی دارند.

بنابراین، با مصرف منظم آویشن در رژیم غذایی (به صورت دمنوش یا ادویه)، می‌توانید به بهبود خلق‌و‌خو و آرامش ذهن خود کمک کنید!

heart آویشن حاوی ترکیباتی است که عملکرد ضداسپاسم دارند. پس نوشیدن دمنوش آویشن به رفع گرفتگی عضلات و دل‌پیچه ناشی از قاعدگی کمک می‌کند.

heart  از دیگر فواید نوشیدن دمنوش آویشن در دوران قاعدگی، کاهش شدت درد قاعدگی و کمک به بهبود نوسانات خلقی ایجاد شده در این دوران است.

heart آویشن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را هم کاهش دهد؛ طبق نتایج مطالعات علمی بر روی سلول‌های سرطان سینه در شرایط آزمایشگاهی، روغن اسانسی آویشن می‌تواند باعث از بین رفتن این سلول‌ها ‌شود. بنابراین با مصرف دمنوش یا ادویه آویشن می‌توانید احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهید

التهاب در واقع واکنش طبیعی اندام‌های بدن برای دفاع و محافظت در برابر میکروب‌های بیماری‌زا و آسیب‌های وارد شده به سلول‌ها است.

 از گیاه آویشن و عصاره‌های حاصل از آن برای درمان بیماری‌های ناشی از التهاب در طب سنتی کشورهای مختلف استفاده می‌شود. مطالعات علمی مختلف هم خواص ضدالتهابی روغن اسانسی و دو ترکیب تیمول و کارواکرول موجود در این گیاه دارویی را کشف کرده‌اند؛ به عنوان مثال نتایج یک مطالعه نشان داد که تیمول به دلیل اثرات ضدالتهابی که دارد باعث بهبود آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) می‌شود.

در برخی از تکنیک‌های طب سنتی از دمنوش آویشن برای القای زایمان استفاده می‌کنند. بنابراین، زنان باردار به دلیل افزایش خطر سقط جنین نباید دمنوش آویشن بنوشند.

برای استفاده از دمنوش‌های گیاهی در دوران بارداری حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

در شرایط زیر آویشن را با احتیاط مصرف کنید:

broken heart  ابتلا به کم‌کاری یا پرکاری تیروئید،

broken heart  ابتلا به اختلالات خونریزی و یا مصرف داروهایی که لخته شدن خون را آهسته می‌کنند،

broken heart  ابتلا به بیماری‌هایی که در اثر مواجه با هورمون استروژن بدتر می‌شوند مثل سرطان سینه، سرطان رحم و سرطان تخمدان،

broken heart حساسیت به مرزنجوش و گونه‌های دیگر خانواده‌ی نعناییان،  

broken heart  افرادی که قرار است در آینده نزدیک تحت عمل جراحی قرار بگیرند.

موارد بیشتر

مقالات مرتبط

منابع