شنبه 08 ارديبهشت 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
انتخاب تصویر

استعلام امتیاز

نمایش امتیاز

جمع امتیازات

امتیاز سفارش:
0
امتیاز کل مشتری:
0

جوایز قابل انتخاب

شیوه‌های کسب امتیاز
هر 250 هزار ریال
1 امتیاز
  • این امتیاز صرفا برای استفاده مشتریان وفادار بوده و به ازای ثبت سفارش برای مشتریان محاسبه می گردد.
  • بعد از هر سفارشی که نماینده فروش برای مشتری ثبت می کند، از طریق پیامک امتیاز حاصل از سفارش جدید و امتیاز کل اعلام خواهد شد.
  • معیار شناسایی مشتری وفادار و دریافت امتیاز در این باشگاه (آدرس) می باشد.

گزنه: گیاهشناسی، خواص و توصیه‌های قبل از مصرف

گزنه نیوشا

نام تجاری گیاه:

Stinging Nettle

نام علمی گیاه:

Urtica dioica L.

تاریخچه و گیاهشناسی:

بسیاری از مردم گزنه را گیاهی آزار دهنده می دانند هر چند این گیاه از زمان های قدیم برای تهیه ی غذا، پوشاک و دارو استفاده می شد. نام علمی گزنه از کلمه ی لاتین به معنی «من می سوزانم» گرفته شده که به ویژگی گزندگی برگ های این گیاه اشاره دارد.

نام انگلیسی گزنه از زبان آنگلوساکسون و از کلمه ی Noedl یا سوزن مشتق شده است. در اثر تماس بدن با کرک‌ های گزنده ی این گیاه محتویات سوزآور این کرک ها،که اسید فرمیک است، وارد پوست بدن شده و ایجاد سوزش می کند. گزنه در بیشتر نواحی مرطوب کشور خصوصاً در مناطق شمال، غربی و مرکزی ایران می روید.

دانستنی های کشاورزی

گیاهشناسی و نحوه زراعت (کاشت، داشت، برداشت) گزنه

خواص گزنه:

خواص گزنه:

مواد موثره و ارزش تغذیه ای گزنه

گزنه حاوی ترکیبات فنلی، تانن ها و استرول ها است. استیل کولین، هیستامین، سروتونین، کارواکرول، کاروون، نفتالن، ژرانیل استن، کومارین، فرمیک اسید، استیک اسید، لکتین، کافئیک اسید، پالمیتیک اسید، لینولئیک اسید و فرولیک اسید از ترکیبات موجود در این گیاه هستند.

enlightenedقرن شانزدهم و هفدهم میلادی، در اسکاتلند برای تهیه ی دستمال سفره از فیبرهای گزنه استفاده می شد.

enlightenedوقتی آلمان و اتریش در طول جنگ با کمبود پنبه مواجه شدند، ناگهان ارزش گزنه برای جایگزینی آن افزایش یافت. یونیفورم ارتش آلمان در جنگ جهانی اول از گزنه تهیه می شد.

enlightenedدر مازندران به خصوص در روستاهای جنوب ساری، شب چهارشنبه سوری از شاخه های ظریف گزنه آشی پخته می شود که طعم خاص و مطبوعی دارد. این آش مخصوص چهارشنبه سوری است و برخلاف انتظار طعم تند و گزنده ای نداشته و کمی شیرین است.

enlightenedاخیراً کارخانه هایی در اتریش، آلمان و ایتالیا تولید تجاری منسوجات گزنه را آغاز کرده اند.

enlightenedاز برگ این گیاه کلروفیل استخراج می شود که در صنعت، برای رنگ کردن صابون، ‏روغن ها و همچنین مواد عطری مختلف استفاده می شود.

enlightenedابن سینا در یکی از کتاب هایش به اثر کاهندگی قندخون برای این گیاه اشاره کرده است.

  • میانگین حد مجاز مصرف گیاه 8 تا 12 گرم است.
  • برای تهیه دمنوش گزنه، 1.5 گرم از گیاه بسیار خرد شده را در آب سرد بریزید، در مدت زمان کوتاهی آن را به جوش آورید و سپس به مدت 10 دقیقه دم بگذارید و سپس آن را صاف کنید.

1 تا 2 ساعت قبل یا بعد از غذا.

عوارض جانبی و واکنش های حساسیت زا

مصرف خوراکی

به طور کلی، هیچگونه خطرات سلامت یا عوارض جانبی در ارتباط با مصرف مناسب دوزهای درمانی تعیین شده شناخته نشده است.

امکان واکنش های آلرژیک (آسیبهای پوستی، اِدِم) در موارد نادر پس از مصرف گیاه دیده شده است. کهیر تماسی اغلب به هنگام تماس با این گیاه ایجاد می شود. کهیر همراه با احساس سوزش است که ممکن است تا 12 ساعت پس از تماس همچنان وجود داشته باشد.

بارداری و شیردهی

مصرف گزنه در طول بارداری احتمالا ناایمن است. گزنه می تواند با تحریک انقباضات رحمی باعث سقط جنین شود. از مصرف گزنه در زمان شیردهی نیز پرهیز کنید.

دیابت

براساس شواهد بخش‌های هوایی گزنه می تواند سطوح قند خون را کاهش دهد و ممکن است احتمال پایین آمدن فشار خون را در افراد تحت درمان برای دریابت افزایش دهد. اگر مبتلا به دیابت هستید و گزنه مصرف می‌کنید، قند خونتان را با دقت کنترل کنید.

فشار خون پایین

بخش‌های هوایی گزنه می تواند فشار خون را پایین آورد. براساس نظریه‌ها، گزنه ممکن است خطر افت شدید فشار خون را در افراد مستعد به فشار خون پایین افزایش دهد. اگر فشارخون پایین دارید، پیش از مصرف گزنه با پزشکتان مشورت کنید. 

مشکلات کلیوی

به نظر می‌رسد بخش‌های هوایی گزنه جریان ادرار را افازیش می‌دهد. اگر مشکلات کلیوی دارید، پیش از مصرف گزنه با پزشکتان مشورت کنید.

واکنش های حساسیت زا

به طور کلی، هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویه ‌های خاصی حساسیت داشته باشد که این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنش‌های آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمی‌کنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیت‌زا و قطع مصرف آن‌، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد.

هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمی‌تواند از واکنش‌ های آلرژیک بدن ‌های مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش می‌آید اما به هر حال ممکن است مصرف کنندگانی با آن مواجه شوند.

تداخل دارویی

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف عصاره‌های برگ گزنه همراه با دیکلوفناک، اثر ضدالتهابی دیکلوفناک را تقویت می‌کنند.

گزنه اثری مشابه داروی ادرارآور دارد. مصرف گزنه می تواند میزان دفع لیتیوم از بدن را کاهش دهد و در این صورت مقدار لیتیوم بدن افزایش مییابد و باعث عوارض جانبی جدی میشود. در صورت مصرف لیتیوم، پیش از مصرف گزنه با پزشکتان مشورت کنید؛ ممکن است لازم باشد دوز لیتیوم مصرفیتان تغییر کند.

بخش‌های هوایی گزنه می‌تواند قند خون را کاهش دهد. داروهای دیابت نیز برای پایین آوردن قند خون استفاده می شوند. مصرف گزنه همراه با داروهای دیابت می‌تواند باعث افت شدید قند خون شود. برخی داروهای مورد استفاده برای دیابت عبارتند از: گلیمپراید (آماریل)، گلیبوراید، انسولین، پیوگلیتازون (اکتوز)، روزیگلیتازون (آواندیا)، کلرپروپامید (دیابینیز)، گلیپیزاید (گلوکُترول) و تولبوتامید (اریناز) هستند.

به نظر می‌رسد بخش‌های هوایی گزنه فشار خون را کاهش می‌دهد. مصرف گزنه همراه با این چنین داروها می‌تواند باعث افت شدید فشار خونتان شود. برخی داروهایی که فشار خون را پایین می‌آورند عبارتند از کاپتوپریل (کاپوتن)، انالاپریل (وازوتک)، لوزارتان (کوزار)، والسارتان (دیووان)، دیلتیازم (کاردیزم)، آملودیپین (نورواسک)، هیدروکلروتیازید (هیدرو دیوریل) و  فوروزماید (لاسیکس).

مصرف مقادیر زیاد بخش‌های هوایی گزنه ممکن است خواب آور باشد یا باعث خواب‌آلودگی شود. مصرف گزنه همراه با داروهای آرامبخش می‌تواند بسیار خواب‌آور باشد. برخی داروهای آرامبخش شامل  کلونازپام (کلونوپین)، لورازپام (آتیوان)، فنوباربیتال (دوناتال) و زولپیدم (آمبین) هستند.  

بخش‌های هوایی گزنه حاوی مقادیر زیادی از ویتامین K هستند. بدن از این ویتامین برای کمک به لخته شدن خون استفاده می‌کند. وارفارین (کومارین) برای کاهش سرعت لخته شدن خون استفاده می‌شود. گزنه می‌تواند اثربخشی وارفراین را کاهش دهد. ممکن است لازم باشد دوز وارفارین مصرفیتان تغییر کند.

کاربرد در طب قدیم

کاربرد در طب قدیم
  • در طب سنتی از گزنه به عنوان ضداسپاسم، خلط آور، مدر و برای درمان آسم و سوءهاضمه استفاده می‌شده است.

 

مقالات مرتبط

http://jfst.iaus.ac.ir/article_528435_0e6fa947b4b6d1d52521487d6d7ef6ee.pdf

  • حکم آبادی، ا.، شاهرخی خانقاه، ش.، و اکبرزاده، م. (1391). ارزیابی فیتوشیمیایی عصاره گیاه دارویی گزنه (Urtica dioica L.) در منطقه رویشی ارسباران. فصلنامه ی کاربرد شیمی در محیط زیست، 3(11)، 20-15. قابل دسترس از:

http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/6011213911103.pdf

منابع

http://jfst.iaus.ac.ir/article_528435_0e6fa947b4b6d1d52521487d6d7ef6ee.pdf

  • حکم آبادی، ا.، شاهرخی خانقاه، ش.، و اکبرزاده، م. (1391). ارزیابی فیتوشیمیایی عصاره گیاه دارویی گزنه (Urtica dioica L.) در منطقه رویشی ارسباران. فصلنامه ی کاربرد شیمی در محیط زیست، 3(11)، 20-15. قابل دسترس از:

http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/6011213911103.pdf