يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
انتخاب تصویر

استعلام امتیاز

نمایش امتیاز

جمع امتیازات

امتیاز سفارش:
0
امتیاز کل مشتری:
0

جوایز قابل انتخاب

شیوه‌های کسب امتیاز
هر 250 هزار ریال
1 امتیاز
  • این امتیاز صرفا برای استفاده مشتریان وفادار بوده و به ازای ثبت سفارش برای مشتریان محاسبه می گردد.
  • بعد از هر سفارشی که نماینده فروش برای مشتری ثبت می کند، از طریق پیامک امتیاز حاصل از سفارش جدید و امتیاز کل اعلام خواهد شد.
  • معیار شناسایی مشتری وفادار و دریافت امتیاز در این باشگاه (آدرس) می باشد.

تمشک: گیاهشناسی، خواص و توصیه‌های قبل از مصرف

تمشک نیوشا

نام تجاری گیاه:

Raspberry

نام علمی گیاه:

Rubus idaeus L.

تاریخچه و گیاهشناسی:

نام علمی تمشک Rubus fruticus و متعلق به خانواده گلسرخیان است. قدمت این گیاه، به دوران پیش از تاریخ برمی گردد و اعتقاد بر این است که نخستین بار، در مناطقی از شرق آسیا رشدکرده است. شواهد باستان شناسی نشان می دهد که ساکنان غارهای پارینه سنگی، تمشک می خوردند و در دوران های مختلف بخشی از رژیم غذایی انسان بوده است.  احتمال می رود این گیاه، را مهاجران یا حیوانات به نقاط مختلف دنیا منتقل کرده باشند. براساس مستنداتی که پالادیوس (نخستین اسقف مسیحیان ایرلند) ثبت کرده است، تمشک، تا قرن 4 پیش از میلاد به دلایلی کشت و مصرف نمی شد. این میوه، در دوره ی هلنی (از قرن سوم پیش از میلاد تا قرن نخست میلادی) در اساطیر یونان نماد باروری بود. در داستان های یونانی آمده است که تمشک، ابتدا سفید بود اما دایه ی زئوس با فرو کردن خار به انگشت خود، این میوه را با خون رنگ می کند. از آن پس، تمشک، قرمز رنگ می شود. در قرون وسطی، تمشک میوه ی محبوب مردم بود به گونه ای که آب تمشک را در آثار هنری همچون رنگ استفاده می کردند. نخستین بار در قرن سیزدهم میلادی، شاه ادوارد اول مردم را به کشت تمشک در سراسر انگلستان تشویق کرد. تمشک را مهاجران اروپایی به آمریکا وارد کردند.

دانستنی های کشاورزی

گیاهشناسی و نحوه زراعت (کاشت، داشت، برداشت) تمشک

خواص تمشک:

خواص تمشک:

مواد موثره و ارزش تغذیه ای تمشک

فلاونوئیدها شامل آنتوسیانین (سیانیدین-3- گلوکوزید، پلارگونیدین-3-گلوکوزید)؛ فلاونول‌ها شامل کامپفرول، کورستین، میریستین؛ فلاوان شامل کاتچین؛ پروآنتوسیانیدین؛ ترکیبات فنولی  ساده شامل هیدرواکسی بنزوئیک اسیدها (الاژیک، گالیک) و هیدروکسی سینامیک اسیدها (کافئیک، کوماریک، کلروژنیک)، گلوتامیک اسید، آرژینین، لئوسین.

enlightenedسالانه حدود 400 هزار تن تمشک در سراسر دنیا کشت و تولید می شود.

enlightenedامروزه، در ایالات متحده بیش از 500 مزرعه ی تولید تمشکِ ارگانیک وجود دارد.

enlightenedتمشک وحشی پس از توت فرنگی و تمشک آبی سومین میوه ی محبوب در گروه توت ها محسوب می شود.

enlightenedامروزه، کشورهای لهستان، آلمان، یوگوسلاوی، روسیه، شیلی و ایالات متحده ی آمریکا تولیدکنندگان اصلی تمشک در جهان هستند.

enlightenedایران دارایِ هشت گونه گیاه علفی و درختچه‌ای و غالباً تیغ‌دار با نام عمومی تمشک است که عمدتاً در مناطق جنگلی و غیرجنگلی شمال کشور، در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان می‌رویند.

دوز مناسب مصرف تمشک به عوامل گوناگونی مانند سن فرد، سطح سلامتی و عوامل دیگر بستگی دارد. هم اکنون اطلاعات علمی کافی برای تعیین محدوده دوز مناسب تمشک در دسترس نیست. به یاد داشته باشید محصولات طبیعی همیشه لزوما ایمن نیستند و حد مجاز مصرف آنها می‌تواند مهم باشد. هنگام مصرف این مواد به دستورالعمل روی برچسب محصول توجه نمایید و در صورت داشتن بیماری یا عارضه­ ای خاص، پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

2 ساعت قبل یا بعد از غذا.

عوارض جانبی و واکنش های حساسیت زا

بارداری و شیردهی

مصرف تمشک در مقادیر غذایی در دوران بارداری احتمالا ایمن است. نگرانی وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است تمشک مانند هورمون استروژن عمل کند و برای بارداری مضر باشد. درباره ایمنی مصرف تمشک در دوران شیردهی اطلاعات کافی نیز دردسترس نیست. قبل از مصرف تمشک در این دوران با پزشک خود مشورت کنید.

شرایط حساس به هورمون مانند سرطان‌ سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز یا فیبروئیدهای رحم

تمشک می تواند اثر مشابه استروژن داشته باشد. اگر در شرایطی هستید که وخامت آن بر اثر استروژن بیشتر می‌شود، از مصرف این گیاه خودداری کنید.

واکنش های حساسیت زا

به‌طور کلی، هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویه ‌های خاصی حساسیت داشته باشد که این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنش‌های آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمی‌کنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیت‌زا و قطع مصرف آن‌، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد.

هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمی‌تواند از واکنش‌ های آلرژیک بدن ‌های مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش می‌آید اما به هر حال ممکن است مصرف کنندگانی با آن مواجه شوند.

تداخل دارویی

در حال حاضر اطلاعاتی در مورد تداخل دارویی با تمشک دردسترس نمی‌باشد.

کاربرد در طب قدیم

کاربرد در طب قدیم
  • تمشک حدود 8 هزار سال پیش به عنوان غذا و پس از آن به عنوان دارو استفاده می شد. طبع تمشک سرد و خشک و گیاهی ملیّن و مدّر است که خون را تصفیه می کند. برای تقویت قلب مفید است و افزون بر تب بر بودن، برای درمان یبوست هم کارگشاست.
  • به طور سنتی این میوه را برای درمان التهاب لثه، درد گلو و زخم های دهان استفاده می کردند و از آب آن، برای درمان آسم و مشکلات تنفسی سود می بردند.
  • رومی ها از دم کرده ی برگ تمشک برای درمان بیماری های مختلفی استفاده می کردند.
  • بقراط برای از بین بردن مشکلات و دردهای پیش از زایمان، دمنوش ساقه و برگ های  این گیاه را تجویز می کرد.
  • در طب سنتی چین از تمشک برای درمان بی اختیاری ادرار و تقویت کلیه ها استفاده می شود.

 

منابع