دوشنبه 26 شهريور 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا هستید، جهت ثبت درخواستهای خود از طریق دفترکاری اقدام فرمایید
انتخاب تصویر

آخرین اطلاعات گیاهان

پلی‌فنول‌های چای سبز علائم بیماری پارکینسون را بهبود می‌دهند

calendar 1403/05/08

بیماری پارکینسون (PD) شایع‌ترین بیماری است که سیستم حرکتی بدن را مختل می‌کند و بعد از بیماری آلزایمر (AD)، دومین بیماری تخریب‌کننده و پیشرونده اعصاب است. شیوع بیماری پارکینسون در دنیا حدود 0.5 تا 4 درصد در میان افراد 65 سال یا مسن‌تر است. به‌دلیل افزایش سن پیری در جامعه انسانی، پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2030، تعداد افراد مبتلا به بیماری پارکینسون به 9.3 میلیون نفر خواهد رسید. اگرچه عامل دقیق بیماری پارکینسون ناشناخته باقی مانده است اما هر دو عوامل ژنتیکی و محیطی تأثیر دارند.

بیماری-پارکینسون

 3 عامل خطر در ابتلا یا پیشرفت بیماری پارکینسون شناسایی شده‌اند که عبارتند از:

  • استرس اکسیداتیو: شرایطی که ممکن است در اثر «وجود مقدار بیش از حد مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد در بدن» و «عدم وجود آنتی اکسیدان‌های کافی برای دفع آنها از بدن»، رخ دهد.
  • سمّیت عصبی: یعنی آسیب به مغز یا سیستم عصبی محیطی در اثر قرار گرفتن در معرض مواد سمی طبیعی یا مصنوعی.
  • تجمع پروتئینی به نام آلفا-سینوکلئین (αS) و ایجاد فیبریل‌هایی که ممکن است مخرب باشند.

چای-سبز-بهترین-دارو-برای-پارکینسون

مصرف چای برای درمان بیماری پارکینسون توجهات زیادی را به خود جلب کرده است، زیرا چای علاوه بر اینکه یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌ها در دنیا است، حاوی پلی‌فنول‌های خاصی است که می‌توانند نقشی مهم در به تأخیر انداختن شروع این بیماری یا توقف پیشرفت آن داشته باشند. در سال 2009، در مطالعه‌ای روی410 فرد مبتلا به بیماری پارکینسون که تحت درمان قرار نگرفته بودند، مشاهده شد که مصرف پلی‌فنول‌های چای سبز باعث تسکین علائم این افراد به مقدار خفیف می‌شود. همچنین طبق بررسی‌های علمی، مصرف روزانه حداقل 3 فنجان چای سن شروع علائم بیماری حرکتی را 7.7 سال به تأخیر می‌اندازد.

اما چگونه؟

1- پلی‌فنول‌های چای دارای خاصیت «آنتی‌اکسیدانی» یا «دفع‌کننده فلزات سمّی از بدن» هستند.

2- پلی‌فنول‌های چای دارای اثرات «محافظت از سیستم عصبی» و «بازسازی بافت عصبی» هستند.

3- پلی‌فنول‌های چای ممکن است به‌طور مستقیم با تجمع پروتئین آلفا-سینوکلئین مداخله کنند. اپی‌گالوکاتچین‌گالات (EGCG) یکی از ترکیبات شاخص است که نه تنها از تشکیل فیبریل‌های آلفا-سینوکلئین جلوگیری می‌کند بلکه می‌تواند به این فیبریل‌ها متصل شود و آن‌ها را به حالت بی‌ضرر تبدیل کند.

با توجه به رشد جمعیت سالمند و پیش‌بینی افزایش تعداد مبتلایان به بیماری پارکینسون، اهمیت ارتقاء آگاهی درباره عوامل خطر در وقوع این بیماری و راه‌های پیشگیری از آن افزایش یافته است. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف چای سبز، که سرشار از پلی‌فنول‌ها از جمله اپی‌گالوکاتچین‌گالات (EGCG) است، می‌تواند به عنوان رویکرد مکمل و یک راهکار ساده و مؤثر در کنترل علائم بیماری پارکینسون و تأخیر در پیشرفت آن نقش داشته باشد.

 

 

- Caruana, M., & Vassallo, N. (2015). Tea Polyphenols in Parkinson’s Disease. In: Vassallo N. (eds) Natural Compounds as Therapeutic Agents for Amyloidogenic Diseases. Advances in Experimental Medicine and Biology, vol 863, 117-137. Springer, Cham. Retrieved from https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-319-18365-7_6

 

- (2016, November 29). Get More EGCG. Drink Green Tea. The Science of Parkinson's disease. Retrieved from https://scienceofparkinsons.com/2016/11/29/get-more-egcg-drink-green-tea

 

- Kandinov, B., Giladi, N., &  D.Korczyn, A. (2009). Smoking and Tea Consumption Delay Onset of Parkinson's Disease. Parkinsonism & Related Disorders, 15(1), 41-46. Retrieved from http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S135380200800093X

 

    سایر مقالات